Rintis Kehidupan

– dalam mencari keredhaan Ilahi –

Archive for September, 2009

Posted by ainolazhar on September 26, 2009

Advertisements

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

Salam Aidil Fitri

Posted by ainolazhar on September 25, 2009

Salam,

Buat Semua Pengunjung Blog Rintis Kehidupan :

Minal Aidi Wa Faezin. Taqabbal minna wa minkum, kullu,amin wa antum bil khair.

Maaf Zahir Bathin

Moga Ramadhan yang lepas memberi kesan dalam hati dan jiwa ini. Amin

Untuk K Long diperantauan – semuga di beri ketabahan hati berhari raya di kejauhan, diberi kekuatan demi untuk berkhidmat bagi ummah ini. ( photo2 – ada di upload dlm flirk photo – rintis kehidupan )

DSC03619

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR

Posted by ainolazhar on September 18, 2009

solat 2

28 Ramadhan 2009
( di petik daripada email yg teman terima )

Read the rest of this entry »

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

Sumbangan Fakir Miskin JIM Bandaraya Ipoh

Posted by ainolazhar on September 15, 2009

akhirnya kami bertemu juga rumah ibu tua ini yg keseorangan membela anaknya yang cacat. Itulah kasih seorang ibu. Kasih hingga ke akhirat

akhirnya kami bertemu juga rumah ibu tua ini yg keseorangan membela anaknya yang cacat. Itulah kasih seorang ibu. Kasih hingga ke akhirat

ibu tua ini hampir belinangan air mata bila aku bertanyakan anak2nya. perbualan kami terputus di situ shj, aku tidak sanggup meneruskannya lagi

ibu tua ini hampir belinangan air mata bila aku bertanyakan anak2nya. perbualan kami terputus di situ shj, aku tidak sanggup meneruskannya lagi

di rumah usang inilah seorang ibu tua membela seorang anaknya yang cacat. Anaknya yang cacat terpaksa diletakkan disebelah rumah tersebut. Kawasan rumah yang rendah, air limpahan merata di atas tanah

di rumah usang inilah seorang ibu tua membela seorang anaknya yang cacat. Anaknya yang cacat terpaksa diletakkan disebelah rumah tersebut. Kawasan rumah yang rendah, air limpahan merata di atas tanah

Inilah keadaan rumah salah seorang penerima sumbangan. Sanggupkah anak2 kita mendiami rumah ini??

Inilah keadaan rumah salah seorang penerima sumbangan. Sanggupkah anak2 kita mendiami rumah ini??

Hj Yusof penduduk tempatan yang banyak membantu kami untuk locate penduduk miskin. T Kasih tuan haji

Hj Yusof penduduk tempatan yang banyak membantu kami untuk locate penduduk miskin. T Kasih tuan haji

gigih sungguh pn ni membela dan menjaga suaminya yang lumpuh, bedridden selama 8 tahun bersama  3org anaknya. Hanya berharap bantuan socso, baitul mal dan orang ramai. Pn ni tak boleh nak kerja kerana terpaksa menjadi suaminya. Perubatan suaminya menjangkau RM1000 sebulan. Moga Allah membalas dengan sebaiknya. Amin

gigih sungguh pn ni membela dan menjaga suaminya yang lumpuh, bedridden selama 8 tahun bersama 3org anaknya. Hanya berharap bantuan socso, baitul mal dan orang ramai. Pn ni tak boleh nak kerja kerana terpaksa menjadi suaminya. Perubatan suaminya menjangkau RM1000 sebulan. Moga Allah membalas dengan sebaiknya. Amin

beras dan bungkusan barangan di turunkan dari kenderaan untuk agihan

beras dan bungkusan barangan di turunkan dari kenderaan untuk agihan

bertanya pada jiran sebelah ke mana 'perginya' mak cik tu. dia pun tak tahu sambil mengaru kepala

bertanya pada jiran sebelah kemana 'perginya' mak cik tu. dia pun tak tahu sambil mengaru kepala

tahun lepas seorang mak cik tua mendiami rumah ini. sekarang tinggal runtuhan sahaja.

tahun lepas seorang mak cik tua mendiami rumah ini. sekarang tinggal runtuhan sahaja.

2 drp 5 orang adik beradik. Hanya bergantung harap pada ibu. Ayah telah lama pergi. Abang/kakak yg sulung sedang meneruskan pengajian di UUM

2 drp 5 orang adik beradik. Hanya bergantung harap pada ibu. Ayah telah lama pergi. Abang/kakak yg sulung sedang meneruskan pengajian di UUM

Seorang kakak bekerja sebagai tukang masak di rumah anak yatim ini. Ditinggalkan suami bersama 5 orang anak yang masih kecil dan bersekolah

Seorang kakak bekerja sebagai tukang masak di rumah anak yatim ini. Ditinggalkan suami bersama 5 orang anak yang masih kecil dan bersekolah


guna gps nak locate alamat mereka. You knowlah manjoi punya kawasan. InsaAllah dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur, tahun depan kami datang lagi menziarahi mereka. Tapi bak kata R Aziz tu - perlu women touch. Harapnya lebih ramai akhawat yang membantu

guna gps nak locate alamat mereka. You knowlah manjoi punya kawasan. InsaAllah dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur, tahun depan kami datang lagi menziarahi mereka. Tapi bak kata R Aziz tu - perlu women touch. Harapnya lebih ramai akhawat yang membantu

Posted in Uncategorized | 1 Comment »

Ramadhan Semakin meninggalkan kita

Posted by ainolazhar on September 15, 2009

24 Ramadhan

Salam.

Ramadhan semakin meninggalkan kita. Sayu rasa di hati, dalam kesibukan kerja, kerjaya dan kerja-kerja yang tak pernah habis, sedar tak sedar tinggal 5-6 hari saja ramadhan. Itulah kenyataan hidup akhir zaman. Masa dirasakan berjalan begitu cepat. Menurut Ust Ismail Kamus, ini adalah kerana manusia itu semakin jauh dengan Allah, sebab tu masa itu dirasakan berjalan begitu cepat.

Sayu rasa di hati, bukan kerana apa. Tak pasti diri ini dapat bertemu dengan bulan mulia ini lagi. Sayu kerana, I have not done the best.

Bagi masyarakat melayu, mereka nampaknya lebih mementingkan persiapan menyambut aidilfitri. Kalu ke pasar2 raya – Greentown , Jaya Jusco, Megoplex – parking mesti problem. Kalu nasib tak baik tawaf dua tiga kali baru dapat parking. Jiran depan rumah –cat rumah baru, jiran belakang rumah – buat parking baru untuk parking kereta anak2 balik beraya nanti. Bila teman lalui kawasan rapat setia – rasanya ubahsuai rumah continuous sepanjang masa. Non stop. Untung kontrator. Malangnya sukar mencari kontraktor Melayu yang dapat buat kerja di kawasan perumahan Melayu ni.

Selain drp Sales drp gedung2 jualan, media massa memainkan peranan yg begitu hebat mempromosikan hari raya. Radio, hatta IKIM.fm pun dah tukar lagu tema dengan lagu tema raya. Seharusnya yg dipromosikan habis-habisan adalah tawaran amal ibadah diakhir 10 mlm terakhir dalam mencari lailatul qadr.

Orang Melayu ni kalu raya sebulan. Sebenarnya Aidilfitri ni sehari shj, bukan sebulan. Sedihnya orng Melayu raya sebulan, penuh dengan rumah terbuka, majlis hari raya – sepanjang bulan. Biasa nya majlis sebegini – pergaulan kurang di awasi. Sepupu sepapat bersalaman, bergurau senda dsbnya. Kadang-kadang majlis di buat atas alasan agama.

Itulah kelebihan orang Melayu suka kenduri kendara. Majlis kahwin – dah penuh nampaknya jemputan sepanjang syawal ni.

Balik cerita ramadhan. Sayang, sepatutnya di penghujung ramadhan ini, kita lebih semangat, lebih dipertingkatkan lagi amal fadhi, lebih mempertingkat taqarrub kita kepada Allah. Mensucikan diri dan hati. Bila hati dan jiwa itu suci, maka akan mudahlah taufiq dan hidayah Allah itu untuk di terima dan dihayati.

Alhamdulilah ahad lepas teman dapat sama-sama dengan sahabat2 JIM mengedarkan bantuan fakir miskin. Sebanyak 22 kampit beras 10kg dan 11 bungkusan makanan dapat teman edarkan untuk fakir miskin di kawasan manjoi dan kg melayu rapat. Kalu ada kesempatan teman akan kisahkan dengan lebih lanjut laju dalam posting akan datang, mungkin dlm blogspot.com. Sebab blogspot ni mudah sikit nak download gambar.

2 daripada 5 orang anak yatim, tinggal d rumah usang ini. Ayah mereka telah lama pergi.

2 daripada 5 orang anak yatim, tinggal d rumah usang ini. Ayah mereka telah lama pergi.

Moga Allah memberi kekuatan kepada kita semua untuk memperlipatkan amal ibadah di penghujung dan akhir ramadhan ini. Dan kita berdoa semuga dipertemukan dengan ramadhan yang akan datang.Ameen.

perbanyakkanlah doa dan solat

perbanyakkanlah doa dan solat

doa1

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

09.09.2009 – what a nice date

Posted by ainolazhar on September 9, 2009

09/09/2009

Last weekend was the most hectic weekend.

Starting on Saturday : 2.30 Attending the Economic Lecture.
Bombshell was dropped.
“Tommorow we will have mid term exam “ told the PM.

Exam kena pakai face mask

Exam kena pakai face mask

Oh my god. When to study. What to study. I only got notes from the lectures, no text book. Today lecture finished around 5 pm, rushing back home, prepare for iftar.Then tarawikh. Then I need to sleep as usual. The routine should’t be changed. If changed, then pening kepala.

This is real crazy. Last minute exam, is really killing us esp during month of ramadhan. If the PM has informed us earlier – at least we are much prepared. Everyone was shocked, but none argued or even ask the PM to change the exam date. PM ni eccentric sikit. But I liked and enjoyed his lecture and appreciate his comments and opinions.

‘It is an open book exam, you can bring any economic books, get on line, but no discussions are allowed during the exam. 3 hours exam with 4 questions, all compulsory to be answered”. That’s his final comments before leaving the class.

I only spend half an hour to browse through the notes and that’s it. Tiduq mesti on time. Kalu tidak kalu, pening kepala. Apa pun tak boleh buat.

Sunday

The exam started around 9.30 and it should finished around 12.30pm.
Mak ai, the question was tough and standard. Berasap kepala.

We were given extra time, but by 1pm I submitted what ever I have written. Hope for the best.

At 2.30pm the second session begins:.

The PM said : I have read 2 set of the answers, both give a different answer. No graph only story line. How to explain. He commented.

He explain and said this is how you should answer the question. Boleh tak?

O my god.

Petangnya rush to rumah anak yatim. Berbuka di sana sempena Iftar Jamae JIM bersama anak yatim Darul Salam. Kesian gak tengok anak2 yatim ni. Bawak Muaz dan abangnya sekali untuk melihat keadaan anak-anak yatim dan miskin. Bila sembang dengan anak-anak ni macam-macam cerita nasib mereka. Apa pun mereka tetap ceria dan gembira nampaknya. Itulah kita kena bersyukur dengan rahmat dan keadaan kita. Syukur dengan sesyukurnya. Sempat sembang dengan pengerusi rumah anak yatim ni Tn Hj Azizol, rupanya sahabat teman yang dah lama tak jumpa. Banyak pahalanya.

kecerian tetap di muka mereka.

kecerian tetap di muka mereka.


Monday

3.30pm start my car to sent back Iman to Seberang Jaya. Arrived SJ around 5.30pm. Take a rest, while Iman cooked something special for me and umi – for my iftar on the hiway. Simple – hotdog & cheese roll in a bread. Selaput dengan telur dan goreng. I think all kids sure like this.

Around 6.15 we start back our journey to Ipoh. Alhamdulillah the weather was good and calm. Break my fast on the hiway and stop kat RR Sungai Perak for my magrib prayer at the Petronas station. Sini tak ramai orang solat. Menarik gak melihat ramai umat Muhammad berbuka puasa di sebelah2 station Petronas ni. Alhamd. Orang Melayu tu ni kelebihannya, puasa tak tinggal – solat belum tentu.

untuk buka posa shj

untuk buka posa shj

On the way back received SMS from K Long. Call her and she sound cheerful and ok.

Arrived home around 8.00 pm, managed to have my quick dinner and bath and rush back to Masjid Dairi for Isyak dan tarawikh. This time I went alone.

Huuu what a day. Dah tua-tua ni, penat gak.

Posted in Uncategorized | 2 Comments »