Rintis Kehidupan

– dalam mencari keredhaan Ilahi –

Archive for May, 2010

Lagi – Berbakti kepada ibu bapa kita

Posted by ainolazhar on May 13, 2010

Salam,

Minggu ni teman saratkan blog teman berkenaan tajuk ibu bapa ini, bukan apa, semakin dewasa seseorang tu semakin lupa akan asal usulnya dan apatah lagi lupa pada kedua ibu mereka. Kalu mereka tak lupa, tentunya rumah bahagia orang tua tak kan dipenuhi dengan penghuni warga emas yang menunggu masanya shj. Kesian melihat keadaan mereka.

sekadar hiasan

sekadar hiasan - tiada kene mengena dengan penulisan ini

Mereka bukan tak punya anak. Tapi mana anak2 mereka.????????

Tepatlah peribahasa Karam Walia ” Seorang ibu bisa menjaga 10 orang anak, tapi 10 orang anak belum tentu boleh menjaga ibu mereka” Renung-renungkanlah.

Di bawah ini teman sisipkan satu kisah benar untuk tatapan semua di pagi Jumaat yg mulia ini.

Apa yang paling utama dalam memberikan khidmat terakhir kpd ibu ayah ialah MEMANDIKAN JENAZAHNYA, MENGKAPANKAN TUBUH MULIANYA, MENYEMBAHYANGKAN JENAZAH NYA DAN MENGKEBUMIKAN JENAZAHNYA. Lakukan dengan tangan2 kita sebagai anak2. Lakukan sahabat, lakukannya jika ditakdirkan ibu ayah kita meninggal dunia.

Saya menangis apabila ada sahabat saya menceritakan bagaimana ibu kepada Tuan Guru Dr Harun Din meninggal dunia. Bacalah sahabatpengalaman Dr Harun Din dan keluarganya.

Jiran kpd ibu Dr Harun Din (DrHD) menziarah ibunya pada waktu petang selepas asar. beliau memberi salam tetapi tak menyahut salamnya. Beberapa kali salam diberikan tapi tak ada jawapan. Maka jirannya itu mencari ruang mencari ibu DrHD, akhirnya terlihat ibunya sedang sujud dalam solat. lalu jiran ini balik ke rumah dahulu. beberapa
minit kemudian, datang semula berjumpa ibu DRHD, dilihatnya masih sujud. firasat jirannya, ini ada yang tak kena. Lalu masuk ke rumah utk melihat dr dekat ibu DrHD. Rupa2nya, ibu DrHD telah kembali ke rahmatullah dalam masa ibunya sujud menghadap Allah. Ya Allah mulianya kematian ibu DrHD.

Perkara yg paling comel yg dilakukan keluarga DrHD ialah, menyempurnakan dgn tangan2 anak2 jenazah ibunya. Mandikan ibu, kapan ibu, sembahyangkan ibu dan kebumikan tanpa diusik orang lain ke atas tubuh ibunya. Ada jiran2 yg ingin melakukannya tetapi ditolak oleh Dr Harun Din, hasan Din dan Ishak Din dengan hujjah, “BERILAH SAYA
SEKELUARGA PELUANG MEMBUAT KHIDMAT YG TERAKHIR UTK IBU”. Ketika hujah itu diberikan, seluruh masyarakat yg hadir melinangkan air mata kerana tawaaduk dan alimnya anak2 ibu itu. Paling menyayatkan hati
masyarakat adalah apabila ketiga2 adik beradik ini iaitu Harun Din, Hasan Din dan Ishak Din turun sendiri ke lubang lahad mengebumikan jenazah ibunya. Ada beberapa orang yg hadir, memohon dan berkata,”Wahai Tuan Guru, biarlah kami buat semuanya ini menurunkan jenazah ibu Tuan Guru.” Permintaan ini ditolak oleh DrHD dgn hujah
yg sama “Berilah kami adik beradik peluang mengebumikan jenazah ibu ini kali terakhir”. Seluruh yg hadir di kuburan ketika itu, mencurahkan airmata tawadduk di atas akhlak anak2 ibu yang diasuh hingga se”alim” sedemikian. Peristiwa ini disempurnakan hingga selesai.

HEBAT IBU ini membina akhlak dan keilmuan anak-anak mereka, maka tidak hairanlah kita semua bahawa DrHD , hasan Din dan Ishak Din memang disegani oelh kawan dan lawan di Bumi Malaysia ini kerana “AKHLAK”nya yang mulia dan ALIM nya mereka.
Terus terang sahabat, ketika saya mendengar cerita ini, air mata saya melinang apabila tergambar ketika saya dan 11 orang adik beradik menguruskan jenazah ibu bersama Feb 2009 yang lalu. Ya Allah, rahmatilah ibu kami semua. Rahmatilah mereka dan Ampunkanlah kami.
Wallahu A’lam.
Baca hayati, selami dan insafi…… Amalkan, doa ibu bapa amat mustajab… Bahagia dunia akhirat…

Untuk pengunjung blog ini teman hadiahkan you tube ini, hayatilah bait2nya……….

‘Tuhan yg Esa, Ampuni dosa ibu, tempatkan mereka diantara kekasih kekasih mu.

O ibu kau kasih sejati. Ku taburkan doa,

Untuk mu ibu, Ampunilah dosaku

Sejak ku dilahirkan hingga akhir hayat ku.

Jumaat 14/05/2010

Seri Ampang

Advertisements

Posted in Uncategorized | 2 Comments »

NOTA SEORANG LELAKI

Posted by ainolazhar on May 12, 2010

Bismillah,

Salam,

Untuk meneruskan nyawa blog ni, pagi ni teman sisirkan satu kisah benar buat anak ku dan anak-anak buahku yg telah mula memasuki dunia kerjaya dan anak-anak ku serta anak-anak buah ku yang akan memasuki dunia kerjaya dan telah merasai titik peluh usaha sendiri. Ambillah pengajaran dan pelajaran dari kisah ini yang teman terima dari yahoo group teman.

( tengah tunggu Umi siapkan kerja MUETnya sebelum gi break fast kat fovourite place umi – sebelah secawe kat Simpang Pulai ). Nasib baik secewa tak bukak utk bfast – kalu tak capatilah breakfast kami.

PETIKAN : ‘Nota Hati Seorang Lelaki’ ( Pahrol Mohd Juoi )

Inilah cerita benar. Cerita benar seorang penulis yang Berjaya. Beginilah
kisahnya…
Entahlah apa yang selalu bermain pada fikiran ayah. Apabila saya ingin
pulang kembali ke kota, dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak….
” Ada duit? Minta ayah sedikit..”

Saya masih ingat waktu itu kehidupan saya terlalu sukar. Untuk mendapat
seratus ringgit di dalam poket pada satu-satu masa pun payah. Kalau balik
kampung selalunya duit yang ada hanya cukup-cukup tambang. Mujurlah,
iseri dan anak-anak saya sudah faham. Alhamdulilah mereka ‘sporting’ dan tidak
banyak meragam.

“Emak, ayah asyik minta duit. Bukan tak mahu bagi, tapi saya memang tak
ada duit,” Bisik saya kepada emak. Emak seperti biasa, berwajah selamba,
sukar ditembak reaksinya.

” Bagilah beberapa yang ada,” cadang emak pendek. “Takkan 5 ringgit?” Emak
mengganguk. Saya rasa bersalah untuk memberi ayah wang sebanyak itu.
Apalah yang boleh dibeli dengan wang 5 ringgit….Tapi kerana tidak mahu
menghampakan harapan ayah dan ikutkan cadangan emak, saya gagahi juga memberinya.

Ayah selalunya tersenyum menerima pemberian saya. Tetapi yang mengejutkan
ialah apabila kami sekeluarga berada dalam perut bas dalam perjalanan
pulang ke kota. Di kocek anak saya sudah terselit wang sepuluh ringgit.
Siapa yang bagi kalau bukan ayah? 10 tolak 5, saya masih ‘untung’ 5 ringgit.
Geli hati mengenangkannya.

Begitulah selalunya tahun demi tahun. Apabila kami pulang ziarah ke
kampung, saya akan memberi pemintaan ayah. Kengkadang terlupa, tetapi ayah
akan selalu mengigatkan. Akhirnya, saya memang sediakan peruntukan khas untuk
diberikan kepada ayah setiap kali pulang kampung. Kedudukan ekonomi saya
yang masih goyah kekadang hanya mengizinkan wang dua ringgit untuk
diberikan kepada ayah. Ironinya, ayah tetap dengan pemintaannya dan tetap
tersenyum apabila menerima. Tidak kira berapa jumlahnya. Emak terus-terusan selamba.
Saya masih sukar menandingi ketajaman rasa seorang isteri (emak) dalam
memahami hati suaminya (ayah).

Begitupun setiap kali dalam perjalanan pulang, kocek anak saya akan jadi
sasaran. Kekadang itulah duit pelengkap membeli tiket pulang. Ayah akan
setiap memasukkan duit yang melebihi jumlah saya berikan kepadanya. Saya
tidak mengambil masa lama untuk memahami apa maksud tersirat disebalik
perlakuan ayah itu. Dia meminta wang pada saya bukan kerana ‘tidak ada’,
tetapi dia ada sesuatu yang lebih besar ingin dicapainya atau
disampaikannya.

Namun, secara bertahap-tahap buku tulisan saya semakin mendapat sambutan.
Bukan itu sahaja, perniagaan yang saya mulakan secara kecil-kecilan
semakin membesar. Kalau dulu kami pulang ke kampung dengan bas, tetapi
selepas beberapa tahun saya pulang dengan kereta milik sendiri. Saya masih ingat
komen ayah ketika saya pulang dengan kereta kecil Kancil milik kami
sendiri.

“Nanti, besarlah kereta kamu ini….” ujur ayah senyum.

Apapun saya tetap memenuhi permintaan ayah setiap kali pulang ke kampung.
Wang saya dahulukan kepadanya. Dan ayah juga konsisten dengan sikapnya,
ada sahaja wang yang diselitkan dalam kocek anak saya.

” Eh tak payahlah ayah…” sekarang saya mula berani bersuara. Ekonomi
keluarga sudah agak stabil. Malu rasanya mengambil duit ayah walaupun
perantaraan pemberian datuk kepada cucunya. Saya tahu dan sedar,
hakikatnya ayah hendak memberi kepada saya sejak dulu, tetapi sengaja atau
tidak ingin saya merasa segan, duit diberi melalui anak.

“Kenapa, dah kaya?” usik ayah. Hendak tak hendak, duit dikocek anak tetap
diselitkannya. Cuma sekarang bezanya, duit itu tidak lagi ‘dikebas’ oleh
saya. Dan dalam hati, saya mula berasa senang kerana jumlah yang saya
berikan kepada ayah, kini sudah melebihi apa yang mampu diselitkan ke
kocek anak saya. Tidak semacam dulu lagi, duit pemberian ayah kepada anak
saya sentiasa melebihi duit pemberian saya kepadanya.

Masin sungguh mulut ayah. Tidak sampai tiga tahun, kami bertukar kereta!.
Di samping menulis, saya menjadi penerbit. Perniagaan semakin rancak. Oleh
sebab bilangan anak bertambah dan keperluan kerja yang meningkat saya
sudah membeli MPV utuk kegunaan harian. Anak-anak mula menjejak menara
gading.
Kehidupan semakin laju dan aktiviti semakin rancak. Namun sibuk sekalipun
saya tetap pulang menziarahi ayah dan ibu. Anehnya ayah tetap memberi
kepada anak saya walaupun kini saya telah dikenali sebagai korporat yang
berjaya.
Rupa-rupanya, ayah memberi bukan kerana kekurangan atau kelebihan kami,
tetapi dia MEMBERI KERANA ALLAH. Mencontohi Allah al-Wahhab itu!

Anda ingin tahu apa pesan penulis itu kepada saya? Ya, mari kongsi bersama
:

” Kini aku benar-benar faham bahawa ibu ayah yang tua bukan beban dalam
kehidupan di dunia, lebih-lebih lagi dalam kehidupan di akhirat. Mereka
bukan ‘liabiliti’ tetapi sebenarnya aset untuk kita (walaupun istilah itu
sebenarnya kurang atau tidak tepat kerana ibubapa bukan benda). Rugi betul
siapa yang mempunyai ibu bapa yang telah tua tetapi mengabaikannya.

“memberi kepada ibu bapa hakikatnya memberi kepada diri sendiri. Walaupun
itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan
pulang kepada kita semula. DOA MEREKA MUSTAJAB. Harapan mereka kenyataan.
Kasih mereka bekalan. Benarlah sepertimana sabda Rasulullah s.a.w,
keredhaan Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa.”

Baiklah, inilah sebenarnya rahsia ‘perniagaan’ yang jarang-jarang
diperkatakan oleh tokoh korporat. Juga tidak pernah ditulis dalam
mana-mana  buku perniagaan. Masih punya ibubapa? MEMBERILAH KEPADA MEREKA.
Tidak ada?Tidak mengapa, memberilah kepada anak-anak anda. Tidak ada juga?
Memberilah kepada sesiapa sahaja. Kita sentiasa berfikir untuk memberi.
Memberi kepada orang lain bererti memberi kepada diri kita sendiri
walaupun itu bukan maksud kita ketika mula memberi!

Posted in Uncategorized | 4 Comments »

Menuju jalan pulang

Posted by ainolazhar on May 5, 2010

Bismillah,

Ahad – 2 hb Mei 2010

Selesai menghadiri kenduri kahwin di Ampang Jaya, teman terus ke Cemor – rutin dan tanggungjawab mingguan. Umi dan K Long stay di rumah Opah. Teman bersama Ust Amin  menuju ke SJ (Seberang Jaya) untuk mengambil Iman dan barangannya. Sebelum bertolak terima sms – SOS – dengan relanya teman menuju ke ATM Kawan Ku utk urusan fund transfer.

Pertengahan jalan, mata teman terlalu mengantuk. Tak bisa meneruskan pemanduan. Amin mengambil alih. Pertukaran berlaku di dlm kereta shj. Tak sampai setengah minit, teman terus lena tanpa menghiraukan selaju mana Honda Citi teman di’belasah’ oleh Amin. Apa pun akhirnya teman tersedar – hujan lebat dilebuh raya.

“Min, bagi P Dak bawak pulak’ pelawa teman pada Amin.

Apa lagi Amin dengan rela menyerahkan pemanduan kpd teman. Hujan sungguh lebat hinggalah sampai di SJ.

Selanjutnya gambar-gambar ini sebagai ingatan – menuju jalan pulang.

 

Nak ponoh kete den

 

angkut jangan tak angkat

Maaf gambar2 lain akan di uploadkan jika masa mengizinkan.

 

Posted in Uncategorized | 10 Comments »